Thursday, December 13, 2007

Ni cerita pasal Pulau Lagenda :: Langkawi





Cerita Sebuah Pulau Tua

KISAH wanita malang yang menjadi korban fitnah dipromosikan dalam destinasi pelancongan dalam dan luar negara. Namun, keistimewaan sejarah alam semula jadinya yang menakjubkan masih belum diketengahkan. Begitu juga dengan kisah legenda lain yang lebih hebat yang masih tidak diketahui ramai.
Langkawi umpama sebutir mutiara yang terletak antara 104 pulau, satu pembentukan geologikal yang menarik di Asia Tenggara. Langkawi lahir pada awal masa. Sejarah geologi dunia membuktikan alam semula jadi Langkawi tercipta 500 juta tahun, iaitu pada zaman Cambrian. Pada zaman itu, sebuah benua besar bernama Gondwana yang terletak di Kutub Selatan, berpecah menjadi cebisan tanah yang kecil kini boleh dijumpai di empat tempat di bumi, iaitu Afrika, Australia, India, dan Langkawi. Banjaran Gondwana terletak di barat daya Langkawi. Pembentukan batu Gondwana yang menakjubkan menunjak tinggi berdekatan Tanjung Batu, berdirinya gunung-ganang Mat Chinchang yang meliputi sebahagian daripada Banjaran Gondwana.

Langkawi adalah sebuah nama yang sarat dengan misteri, mitos dan legenda. Antara kisah legenda yang berkaitan dengan nama tempat di Langkawi termasuklah Gergasi Bertarung, Pulau Dayang Bunting, Mahsuri, Puteri Dayang Sari, Telani dan Telanai, Geroda dan Jentayu, dan Telaga Tujuh.

Pada abad ke-15, nama Lung-Ya-Kiou-Yi tercatat di sebuah carta yang dipercayai digunakan oleh Laksamana Cheng Ho ketika melawat Melaka pada tahun 1405. Pada kurun ke-16, pulau terpencil ini diberi pelbagai nama dalam peta zaman itu. Antaranya Langa, Lanka, Lansura, dan Langapura.

Jeneral Augustin De Beaulieu yang berkhidmat dengan Raja Louis XIV di Perancis pada tahun 1621 menyifatkan Langkawi sebagai Lancahui atau lada sulah. Dia kemudiannya menulis, "Tanahnya subur dengan buah-buahan, beras dan ternakan. Beberapa batang sungai menyediakan sumber air bersih, hutan luas dapat dilihat dan pantainya cantik serta berjuraian dengan teluk dan pulau-pulau kecil sekelilingnya".

Langkawi unik di sebalik pembangunannya yang pesat. Selangkah ke alam semula jadi Langkawi, muka buminya memberitahukan serta menceritakan asal usul kejadiannya. Bentuk fizikal gunung-ganang, pulau, gua, seakan-akan menyimpan himpunan cerita dan misteri yang tersendiri dan daripada dongeng dan hikayat jugalah kebanyakan tempat di Langkawi memperoleh namanya. Di barat laut pulau utama, tersergam Gunung Mat Chinchang yang mistik. Terbina dengan batuan yang paling tua di Asia Tenggara, dan di sinilah ditemui kesan fosil tertua berusia 500 juta tahun.

Suatu ketika dahulu dipercayai alam ini dikuasai oleh roh dan gergasi yang bernama Mat Chinchang dan Mat Raya yang juga merupakan pengawal pulau itu. Perselisihan bermula apabila mereka tidak bersependapat tentang pertunangan anak perempuan Mat Chinchang dan anak lelaki Mat Raya.

Apabila tiba hari perkahwinan, perselisihan pendapat itu masih belum dapat diselesaikan. Angkara ini mengundang pergaduhan sengit antara kedua-dua bapa pasangan pengantin.

Hari-hari yang berlalu menyaksikan perbalahan, pergaduhan, dan pertarungan. Dikatakan ketika bertarung, segala pinggan mangkuk, piring cawan, dan periuk belanga berterbangan di udara dan melanting ke merata tempat. Dalam keadaan yang serba gawat itu, sebuah belanga besar berisi kuah gulai tercampak ke suatu kawasan yang kemudiannya dinamai Belanga Pecah.

Pekan Kuah, bandar utama Langkawi, mendapat namanya daripada peristiwa kuah gulai yang tertumpah mengenangi kawasan itu. Periuk yang berisi air panas tertumpah ke tempat yang dinamai Ayer Hangat, lantas menyerap ke sebuah paya yang kini dikenali Kisap. Selat Cincin dipercayai berasal daripada pemegang jag air yang terpelanting membelah Pulau Langkawi dan Pulau Terutau.

Pergaduhan gergasi yang berlanjutan menyebabkan kilat dan petir sambar-menyambar, sehingga sekelip mata kedua-duanya menjelma menjadi gunung. Mat Sawar yang cuba meleraikan pergaduhan itu gagal sehingga bertukar rupa menjadi bukit yang puncaknya terbelah dua.

Hikayat Merong Mahawangsa turut meriwayatkan kisah yang berlaku di pulau legenda ini. Antaranya, pertarungan dengan jentayu. Dua ekor burung sakti bertarung dengan dahsyat. Akhirnya jentayu tewas.

Pulau Dayang Bunting mendapat nama daripada kisah gergasi sakti yang bernama Dayang Bunting. Pulau ini seimbas lalu menyerupai gergasi hamil yang terlena.

Pulau Rebak pula mendapat namanya daripada dewa yang bernyanyi dan bermain alat bunyi-bunyian di dataran angin. Tiba-tiba sepasang rebab terjatuh ke dalam laut, menjelma menjadi Pulau Rebak Kecil dan Pulau Rebak Besar.

Komposisi geologikal utama pulau ini ialah granit, batu kapur, syal, dan batu lanar. Pelancong sering terpesona dengan pemandangan Pantai Pasir Hitam berhampiran Air Hangat dan Kuala Teriang tetapi penerangan geologikalnya amat mudah. Pantai itu terbentuk hasil paduan beberapa mineral, seperti tourmaline, ilmenite, dan zirkon, dengan batuan granit menyebabkannya berwarna hitam.

Langkawi tidak memerlukan muzium untuk menceritakan kisahnya. Cukup dengan nama dan rupa bentuk fizikal unik dan menakjubkan. Jika anda pelancong yang mencintai alam semula jadi, jangan terpengaruh oleh lokasi cadangan agensi pelancongan. Sebaliknya mengembaralah ke pulau kecil sekelilingnya yang menyembunyikan puluhan gua granit dan batu kapur yang membentuk struktur unik dan mengagumkan.

No comments: